Ontstaan van de stichting

De stichting werd in 2009 opgericht naar aanleiding van een praktijk geval.
Met de zoon van een gezin in Bergen op Zoom ging het op de basis school niet lekker. De zoon liep te pas en te onpas de klas uit. Maar ook thuis ging het niet vlot en raakte hij snel in paniek. Hij luisterde slecht en begreep ook ogenschijnlijk simpele dingen niet. Na een bezoek aan Disney Parijs in 2006 raakte de zoon in een paniektoestand die drie weken heeft geduurd. Via de huisarts kwam men in het GGZcircuit terecht, waar uiteindelijk de diagnose werd gesteld:
Klassiek autistisme, een verstandelijke beperking (IQ 61) en een motorische stoornis.

Via de hondenschool van Martin Gaus kwam het gezin in het bezit van de hond Nilson, vernoemd naar het aapje van Pipi Langkous. Het was een mooie, rustige golden retriever.
Bij het zoontje werkte het therapeutisch. Met Nilson erbij durft hij wel de stad in en kan hij gericht en geconcentreerd contact met anderen maken. Dat merken ze op zijn school in Breda ook. Daar is hij meer bij de les. Maar hij kan bijvoorbeeld nu ook al twee tellen op één been staan, hetgeen hij voorheen niet kon. Dat is fantastisch, aldus de moeder.

Bijvoorbeeld In Canada werden met succes speciaal opgeleide honden ingezet om de veiligheid van het kind met autisme te waarborgen en de mobiliteit van het kind en het gezin te vergroten. Gezinnen van kinderen met autisme die een autismebegeleidingshond kregen, ervoeren een toename in de veiligheid en een toename in de mogelijkheden om samen op stap te gaan
De veiligheid nam zowel op straat als in huis toe. Zaken als boodschappen doen of naar school lopen verliepen aanzienlijk minder stressvol en uitjes die voorheen praktisch onmogelijk bleken, waren met de autismebegeleidingshond erbij wel te doen. Doordat in het openbaar nu eerder de hond de aandacht trok dan het afwijkend gedrag van het kind met autisme, voelden ouders, broertjes en zusjes (brusjes) zich minder opgelaten en werden ze in de gelegenheid gesteld op een positieve manier iets over hun kind/brusje of autisme te vertellen.

Dit werd door het gezin uit Bergen op Zoom op eenzelfde manier ervaren, hetgeen voor hen aanleiding was de stichting SAAC op te richten.