Ontstaan van de stichting

Stichting SAAC is in 2009 opgericht n.a.v. een praktijk situatie.
Met een jongen ging het op de basisschool niet lekker. Hij liep te pas en te onpas de klas uit. Maar ook thuis ging het niet vlot en raakte hij snel in paniek. Hij luisterde slecht en begreep ook ogenschijnlijk simpele dingen niet. Na een bezoek aan Disney Parijs raakte hij in een paniektoestand die drie weken heeft geduurd. Via de huisarts doorverwezen naar het GGZ, waar uiteindelijk de diagnose werd gesteld:
Klassiek autisme, een verstandelijke beperking (IQ 61) en een motorische stoornis.

Via de hondenschool van Martin Gaus kwam het gezin in het bezit van een hond Nilson, een golden retriever.
Nilson bleek therapeutisch te werken. Met Nilson erbij durfde hij wel de stad in en kon hij gericht en geconcentreerd contact met anderen maken. Dit merkte ze ook op school. Daar was hij meer bij de les en kon hij bijvoorbeeld nu ook al twee tellen op één been staan, hetgeen hij voorheen niet kon.

Nilson

SAAC staat voor : Service Animals for Autistic Cliënts

Al jaren worden er door of in opdracht van Stichting SAAC honden speciaal opgeleid om de veiligheid van het kind/ (jong) volwassene te waarborgen en de mobiliteit van zowel de cliënt als het gezin te vergroten. Gezinnen die een autisme begeleidingshond hebben ervaren een toename in de veiligheid en in de mogelijkheden om samen op stap te gaan.

De veiligheid neemt zowel op straat als in huis toe. Zaken zoals boodschappen doen of naar school lopen gaan nu aanzienlijk minder stressvol en uitjes die voorheen praktisch onmogelijk bleken, zijn met een autisme begeleidingshond wel te doen. Doordat in het openbaar nu eerder de hond de aandacht krijgt dan het afwijkend gedrag van het kind/ ( jong) volwassene, voelen ouders, broertjes en zusjes zich minder opgelaten en worden ze in de gelegenheid gesteld op een positieve manier iets over autisme te vertellen.